Досліджується Закон України "Про електронну комерцію", профільний нормативно-правовий акт у відповідній сфері, на предмет обсягу його нормативно-правового регулювання, зокрема щодо включення господарськодоговірних відносин до його спектру. Як було виявлено за результатами дослідження, відповідно до міжнародної практики, сфера електронної комерції включає різноманітні види правовідносин, включаючи такі: B2C (БізнесСпоживач), С2С (Споживач-Споживач), B2G (Бізнес-Уряд), G2B (Уряд-Бізнес) і B2B (Бізнес-Бізнес), причому саме відносини типу B2B, тобто господарсько-договірні, є найбільшим її сегментом. Незважаючи на це, як було виявлено за результатами аналізу законодавства, профільний закон України у сфері електронної комерції не враховує потреби практики та виключає цей найбільший сегмент відповідної сфери з обсягу свого правового регулювання. Більше того, аналіз ключових положень відповідного закону, які врегульовують суб'єктний склад учасників відносин у сфері електронної комерції дав можливість зробити висновок, що суб'єкти господарювання, які бажають укласти між собою угоду, взагалі не вважатимуться учасниками відносин у сфері електронної комерції. Як наслідок, до сторін господарського договору, який за всіма ознаками належить до сфери електронної комерції, не застосовуються положення профільного закону про обов'язки продавця (виконавця, постачальника) товарів, робіт, послуг у сфері електронної комерції, обов'язки покупця у сфері електронної комерції, момент підписання електронного правочину. Виключення учасників господарсько-договірних відносин із обсягу правового регулювання Закону України "Про електронну комерцію" в цілому може справити негативний вплив як на розвиток електронної комерції в Україні, так і на розвиток господарсько-договірних відносин у нашій державі. Ключові слова: суб'єктний склад учасників відносин у сфері електронної комерції; Закон України "Про електронну комерцію"; недосконалість правового регулювання; звуження суб'єктного складу відносин; міжнародна практика електронної комерції.
A. Pohorilenko, PhD Student Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine
LEGAL REGULATION FOR CONTRACTUAL RELATIONS IN THE FIELD OF ELECTRONIC COMMERCE
This paper examines the Law of Ukraine "On e-commerce", central legal act in the relevant field, in terms of the scope of its legal regulation, in particular on the inclusion of B2B contractual relations in its range. According to the research, in accordance with international practice, the field of e-commerce includes various types of legal relations, including the following: B2C (Business-Consumer), C2C (Consumer-Consumer), B2G (Business-Government), G2B (Government-Business) and B2B (Business-Business). At the same time, B2B relations makes up its largest segment. Nevertheless, as revealed by the analysis of the legislation, abovementioned law of Ukraine in the field of e-commerce does not take into account the needs of economy and excludes this largest segment of e-commerce from the scope of legal regulation. Moreover, analysis of the key provisions of the relevant law governing the composition of participants of e-commerce has led to the conclusion that business entities wishing to enter into an agreement in the relevant field will not be considered as e-commerce subjects at all. As a result, they are deprived of the entire scope of legal regulation provided by this law for "selected" participants of e-commerce, i.e. the provisions of the relevant law on the obligations of the seller (performer, supplier) of goods, works, services in the field of e-commerce, the obligations of the buyer in the field of e-commerce, provisions on the moment of signing of the electronic agreement etc. Hence, these provisions do not apply to the parties of the business agreement, which by all indications belongs to the field of e-commerce. All the above mentioned may have a negative impact on the development of e-commerce and B2B relations in Ukraine. According to the results of the study, it was concluded that the Law of Ukraine "On e-commerce" should be supplemented by provisions including B2B relations to the field of e-commerce. Keywords: th