Висвітлено окремі аспекти зближення гарантій незалежності прокурорів та суддів в Україні, зумовленого конституційними змінами щодо правосуддя. Метою статті визначено виокремлення передумов і встановлення тенденцій зближення гарантій незалежності прокурорів і суддів на сучасному етапі реформування системи правосуддя. Установлено, що сучасний науковий дискурс навколо питання інституційного визначення місця прокуратури у механізмі державної влади зводиться, переважно, до визначення переваг автономного статусу прокуратури, за якого вона не входить до жодної з гілок влади, та статусу автономного органу судової влади. Аргументовано, що інституційне визначення прокуратури як автономного й незалежного органу судової влади є більш перспективним для цілей наближення правового статусу прокурора до правового статусу судді, з огляду на взаємообумовленість їхніх повноважень потребою у забезпеченні належного відправлення правосуддя. Констатовано, що міжнародні стандарти визначають незалежність прокуратури як безумовний наслідок незалежності судової влади, а також проголошують, що прокурори повинні мати гарантії, аналогічні гарантіям суддів, з урахуванням близькості характеру їхній місій, зокрема щодо призначення, переведення, підвищення й застосування дисциплінарних стягнень. Як наслідок, запропоновано, щоб формування органів, які визначають рівень фахової підготовки осіб, що виявили намір зайняти посаду прокурора або судді, а також вирішують питання стосовно дисциплінарної відповідальності прокурорів і суддів, переведення та звільнення їх із посад також були максимально наближеними. Проаналізовано особливості законодавчої регламентації формування органів суддівського та прокурорського врядування на сучасному етапі реформування системи правосуддя в Україні, за результатами якого встановлено послаблення тенденції до зближення цих процесів стосовно прокурорів до рівня суддів. Запропоновано визнати перспективним, у розрізі встановлених передумов наближення гарантій незалежності прокурорів та суддів, створення єдиного для прокурорів і суддів органу врядування з вирішення питань службової кар'єри та дисципліни, що дозволить узгодити та спростити структуру органів суддівського врядування в Україні, а також уніфікувати ці процедури для прокурорів та суддів, як визначальних державних функціонерів системи правосуддя.
М. Stefanchuk, Dr. Sc. (Law), Associate Prof. Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine
APPROXIMATION OF GUARANTEES OF INDEPENDENCE OF PROSECUTORS AND JUDGES IN UKRAINE: IN SEARCH OF PREREQUISITES AND TRENDS
Some aspects of the convergence of guarantees of independence of prosecutors and judges in Ukraine, due to constitutional changes in the judiciary, are highlighted in the paper. The purpose of the article is to sort out the prerequisites and identify trends in the convergence of guarantees of independence of prosecutors to judges at the current stage of reforming the justice system. It is established that the current scientific discourse on the issue of institutional determination of the place of the Prosecutor's Office in the mechanism of state power is mainly to determine the benefits of the autonomous status of the Prosecutor's Office, in which it doesn't belong to any branch of government, and holds the status of an autonomous body within the judiciary. It is argued that the institutional recognition of the Prosecutor's Office as an autonomous and independent body of the judiciary is more promising for the purpose of bringing the legal status of the prosecutor closer to the legal status of the judge, considering the interdependence of their powers and the need to ensure proper justice. It is stated that international standards define the independence of the Prosecutor's Office as an unconditional consequence of the independence from the judiciary and declare the prosecutors to have guarantees similar to those of judges, given by the proximity of the missions of judges and prosecutors, particularly, regarding the appointment, transfer, promotion and the application of disciplinary sanctions. As a result, it is proposed that the formation of bodies that determine the level of professional training of persons who intend to take the position of a prosecutor or judge, as well as resolve issues of disciplinary liability of prosecutors and judges together with their transfer and dismissal to be as close as possible. The peculiarities of legislative regulation of the formation of judicial and prosecutor's governance at the current stage of reforming the justice system in Ukraine are analyzed. It was found that the tendencies towards convergence of these processes in relation to prosecutors to the level of judges are weakening. It is proposed to create a single judicial and prosecutor's governance to address career and discipline issues, which will harmonize and simplify the structure of judicial governance in Ukraine, as well as unify these procedures for prosecutors and judges as key public officials of the justice system. Keywords: Public Prosecutor's Office, judiciary, guarantees of independence of judges and prosecutors, judicial and prosecutor's governance.